hétfő, május 04, 2009

Yves Klein

Megtudtam, hogy a kedvenc kék színem az ő nevéhez fűződik:)) Manapság Yves Klein-kéknek nevezik a divatvilágban és máshol is.

Ennek a kék színnek köszönhető elsősorban, hogy Yves Klein annyira híres lett. 1957-ben találta ki, s IKB-nek, International Klein Blue-nak nevezte el. Nem szabadalmaztatta, de tett lépéseket annak érdekében, hogy legalább félig-meddig az ő találmányának számítson. Nem olyan mély ez a szín, mint a tenger kékje, sem nem olyan világos, mint az ég. Ezzel dolgozott azután egész élete során – majd továbbtágítva színeit – megjelent munkáiban az arany és rózsaszín is.




A kép származási helye:http://www.daylife.com/photo/0elU29GeZNaYx


Talán leghíresebb, mindenesetre a leglátványosabb művei az úgynevezett "antropometriák". Valójában egy ősrégi festőtechnika rituális felelevenítéséről van szó. Lányokat kent be ezzel a bizonyos kék festékkel, s azután látványos ceremónia (zenekíséret, meghatározott koreográfia) keretében készítette, illetve készíttette el velük a vásznon testük lenyomatát.


4 megjegyzés:

szilcsil írta...

en is szeretem ezt a meleg keket.
par eve lattam Frankfurtban egy nagy eletmükiallitast Klein-tol, ott futott ez a bizonyos Happening Video :http://video.google.com/videoplay?docid=8859506883702524061
erdemes megnezni ;)
üdv:
csilla

Violini írta...

Most kicsit értetlen vagyok: hogy lehetne egy színt(!) szabadalmaztatni????
Bizonyára használta más is és még fogja is tőle függetlenül ezt az árnyalatot.
(tudom h. hasonló dolgokról ment vita hosszú hetkig, de egy színt, ez nem túlzás mégis?)
(szerintem igen,nagyonis)

Ledeczki Anna írta...

Persze a jogi procedúrával nem vagyok tisztában, de ez olyasmi lehet, mint amikor egy vegyész létrehoz valami új vegyületet.

Ő találta ki miből mennyit kell felhasználni ahhoz (például ultramarint kevert bele), hogy ezt a színt kapja, majd a pontos leírást beadta a szabadalmi hivatalba (vagy valami hasonló helyre:)), és mivel előtte ezt még más nem tette meg, ezért kérésére az ő nevén jegyezték be.

Nézd meg ezt az oldalt, nagyon érdekes:
http://www.szintan.hu/nev162.htm

Princi írta...

Nekem a kékfestő ugrott be e szín láttán, azok közt is van ilyen árnyalatú kék többek közt. Violinivel értek egyet, nem látok benne semmi spanyol viaszt, bármilyen nagy név is "találta fel".
Híres emberek bármit tehetnek, az már hírértékű, ha pl. én álltam volna elő ezzel a találmánnyal, simán kiröhögnek.
(Az előbbi is én voltam, elgépelés miatt töröltem.)