hétfő, december 15, 2008

Kultúraquiltek-Irán

A kultúraquiltek következő állomása Irán. Hát nem mondom, hogy szép témát sikerült választanom a képemnek, de már túl régóta tart ez a játék, és túl sok országot bejártunk ahhoz, hogy még inspirálni tudjanak a "külsőségek". A halálra kövezés textilképben való ábrázolása...hát...nem tudom mi fog kisülni belőle.....


Iránban a női hűtlenségért halálra kövezést szabnak ki. Egy gyilkosságban való bűnrészességért sok esetben „csak” börtönbüntetés jár.

Az iráni büntetõ törvénykönyv elõírja a megkövezés általi halálbüntetést. Még azt is megszabja, hogy a kövek elég nagyok legyenek ahhoz, hogy fájdalmat okozzanak, de ne legyenek akkorák, hogy az áldozat azonnal meghaljon. A büntetõ törvénykönyv 102-es cikkelye szerint a férfiakat derékig, a nõket pedig mellmagasságig kell a földbe temetni a megkövezés általi kivégzéshez. A 104-es cikkely a házasságtörésért járó büntetésre hivatkozva elõírja, hogy a felhasznált kövek "ne legyenek akkorák, hogy egy-két ütéssel végezzenek a személlyel; de ne legyenek olyan kicsik sem, hogy már nem tekinthetõek köveknek".
Az igazságszolgáltatási rendszer súlyos hibái gyakran eredményeznek méltánytalan bírósági eljárást, a halálbüntetések esetében is.

A megkövezés általi halálbüntetésre ítéltek nagy többsége nõ. A nõk aránytalanul nagy mértékben szenvedik el ezt a büntetést. Ennek egyik legfõbb oka, hogy nem kezelik õket egyenrangúan a törvény és a bíróság elõtt, ami egyértelmûen a méltányos bírósági eljárásra vonatkozó nemzetközi normák megszegése. Különösen azért vannak kitéve tisztességtelen bírósági eljárásnak, mert köztük jóval több az írástudatlan, mint a férfiak között, és ezért közülük többen írnak alá olyan bûncselekményt beismerõ vallomást, amelyet el sem követtek. A nõket az élet más területein érõ megkülönböztetés miatt is valószínûsíthetõen többször ítélnek el házasságtörés vádjával.

A kép származási helye: http://www.flickr.com/photos/stophere/156898258/



A sötét valóság ellenére is van remény arra, hogy a halálra kövezést Iránban teljesen el fogják törölni a jövõben. A helyi emberi jogvédõk bátor erõfeszítéseket tesznek Iránban, és a 2006 májusi mashhad-i halálra kövezést követõen elindították az "Örökre állítsuk meg a halálra kövezést" kampányukat. Ám ezekért az erõfeszítésekért magas árat kell fizetni. Az iráni tüntetõknek újabb zaklatással és megfélemlítéssel kell szembenézniük a hatóságok részérõl. 2007 márciusában Teheránban 33 nõt tartóztattak le, amikor 5 nõi emberi jogvédõ pere ellen tiltakoztak. Közöttük volt Asieh Amini, Shadi Sadr és az "Örökre állítsuk meg a halálra kövezést" kampány egy másik vezetõ tagja, Mahboubeh Abbasgholizadeh. A letartóztatottak közül harmincegy személyt március 9-ével elengedtek. Mahboubeh Abbasgholizadeh-t és Shadi Sadr-t csak március 19-én engedték szabadon 200 millió touman (több mint US$215 000) óvadék fejében. Elképzelhetõ, hogy pert indítanak ellenük, valószínûleg "rendzavarás" és "az állambiztonság megsértésének" vádjával.
Az iráni emberi jogvédõk hisznek abban, hogy a helyi erõfeszítéseket támogató nemzetközi nyilvánosság és nyomás segítségével változás érhetõ el az országban.

Az iszlám országokban ezeknek a nyilvános kivégézéseknek - az elrettentésen túl - kifejezetten a megalázás a szándéka és célja. A bűnösnek éreznie kell, hogy az egész közösség megvetése kíséri őt a pokolba vezető úton. Ezért is fordul elő gyakran, hogy a kivégzéseket stadionokban vagy kifejezetten e célra épített nyilvános tereken rendezik.
A kövezést az különbözteti meg más kivégzési módszerektől, hogy ez az egyetlen kivégzési forma, amelyet a közösség maga gyakorol, a bűnöst körbeállva a közösség tagjai dobálják meg.

11 megjegyzés:

Kicsoda írta...

nekem tetszik az otlet!! en ha csinalnek valamit, en is arra mennek, hogy NEKEM mit jelent az orszag nem pedig, hogy MAS a keprol rajojjon. a pesti keped is tetszett!

anyahajó írta...

Nagyon megrázó volt, ahogy ezt leírtad. Ha "csak" megvarrnád, az is elég szép munka lenne, de így még egyfajta misszió is, ahogy a budapesti is az volt. Örülök neked, hogy van ez a blogod és megtaláltam!

Kaoka írta...

Most nagyon elromlott az amúgy is rossz kedvem. :( Karácsony elött szomorú ilyeneket olvasni.
Az vesse az első követ...

Vacskamati írta...

Amikor tizenévesen először hallottam a megkövezésről, egyszerűen el sem tudtam hinni, hogy ilyen valaha is létezhetett.. Attól már szinte levegőt is alig kaptam, hogy még a mai napig is létezik. Ha valahol, valahogy felbukkan újra ez a téma, napokig jár a fejemben, nem ereszt. Mélyen tisztelem azokat, akik erőfeszítéseket tesznek e barbár szokás eltörlésére.

Egy régi panorámában egyszer bemutattak egy megkövezést- hihetetlenül gyáván csinálják: az elítéltet persze összekötözik, de utána bebugyolálják egy fekete zsákba, így ássák el- jó sokan állják körbe, hogy a horda bátorságot is merítsen a mellette álló üvöltéséből.. Alighanem egyik sem nézne a megkövezett szemébe...

Nagyon szurkolok Neked, hogy sikerüljön jól megvalósítanod ezt a quilted- keskeny mezsgyén kell majd járnod hozzá, de ha sikerül, elmondhatod, Te is tettél már valamit az ügyért.. :D (Nekem egy elképzelésem lenne, de rájöttem már, jobb, ha inkább nem is írom le, mert akkor tuti nem ezt csinálnád.. :D)

U.i.: És ettől lesz a Kultúra Quilt igazán kultúr... :D

(Ezeket a gondolatébresztő, felkavaró cikkeidet nem tervezed angolra is lefordítani? Azt hiszem, határon túl is számot tarthat - nem is kicsi- érdeklődésre..)

Ledeczki Anna írta...

Én még fotón sem láttam hasonlót. Kering a neten egy rossz minőségű videofilm, amit kimenekítettek az országból, de még nem láttam(vacakol a netem mostanság).

Nem nevezném a "cikkemnek"-innen-onnan ollóztam össze, és szinte csak magyar látogatóim vannak. Az időhiányról pedig már nem is beszélve.

Az a baj, hogy nagyon rosszkor jött ez a téma. Már kezdek ráhangolódni a karácsonyra, ajándékötletek cikáznak a fejemben, és emiatt úgy érzem, nem tudom úgy megvalósítani a képet, ahogy szeretném. Jelen lelkiállapotomban képtelen vagyok azonosulni ezzel a szörnyűséggel, de hát a határidő-mindig is gyűlöltem a határidőket.

Ledeczki Anna írta...

Közben találtam egy fotót.

Vacskamati írta...

Bár én alapvető jellememből adódóan is mindig hajlottam a határidők semmibe vételére, de szerintem most neked is megérné.. :D (biztosan a többiek közt is lesz még, aki késik...)
Ünnepek előtt valóban nem célszerű ilyesmire hangolódni, de ha már belevágtál, ezt a témát elnagyolni sem lenne érdemes.. A végeredményt pedig kíváncsian várom.

Ledeczki Anna írta...

Meggyőztél! Csak ünnepek után készítem el.

Kicsoda írta...

van egy kifejezes, amit Amerikaban tanultam white privilege, amiota olvastam hogy mirol akarsz quiltet csinalni ez jar a fejemben.
Ez ui. azt jelenti, hogy feher kozeposztalybelikent az ember nincs tudataban, hogy milyen elonyoket elvez, pusztan csak mert oda szuletett, ahova. Ez kint sokkolo volt.
Azert mert en eleg inteligens vagyok, hogy ne verjen a ferjem, olyan munkam legyen, ahol annyi penzt kapok mint egy ferfi, nem azt jelenti, hogy hatradolhetek....sot.
Szoval csinald szepen meg akar idore akar nem.

dixike12 írta...

Most már csak azt nem értem, hogy miért akarsz kiszállni?????????????????????????Időhiány vagy mi , mert a téma megvan.

Amaranta írta...

Nem a megkövezés, de ha már karácsony. Nem bírtam még egyszer sem végignézni a Passiot. Azért mert tudom, hogy az emberek képesek voltak arra szörnyűségre, és még sorolhatnánk sok mindent a történelemből. Ez a megkövezés is ilyen, hohetetlen, hogy még mindíg van, és nem fogják fel ésszel azt, hogy ilyet nem szabad csinálni! Már attól is összeszorul a torkom, hogy leíromés szívesen elmenekülnék a borzalom elöl. Pedig messze van tőlünk, és mégsem...

Csináld meg karácsony után, ha még mindíg nem hagy nyugodni. Jobban érzed majd magad utána.